Verrijkingsgroep
De verrijkingsgroep is bedoeld voor leerlingen die meer- of hoogbegaafd zijn, in de klas extra uitdaging krijgen en daarnaast nog behoefte hebben aan meer. Het compacten en verrijken in de groep is voor deze leerling niet toereikend. Een contactmoment met gelijkgestemden in de verrijkingsgroep, waar de leerling op een andere manier wordt uitgedaagd, is voor deze kinderen een goede aanvulling. De verrijkingsgroep is toegankelijk voor leerlingen van groep 3 tot en met 8 van basisschool Het Baken.
Inhoud van de verrijkingsgroep
De doelen van de verrijkingsgroep zijn samen te vatten in de volgende drie hoofddoelen:
- Leren leren (bijvoorbeeld: aanpakgedrag, leerstrategieën)
- Leren denken (bijvoorbeeld: zelfreflectie, metacognitie)
- Leren leven (bijvoorbeeld: leren fouten maken, ervaringen delen met ontwikkelingsgelijken)
De lesinhoud komt voort uit de doelen en deels uit de interesses van de kinderen. Niet alle lesinhoud ligt aan het begin van het jaar vast, maar vaste onderdelen in het curriculum zijn:
- Drie manieren van denken volgens Sternberg: praktisch, creatief en analytisch
- Leren plannen
- Mindset (C. Dweck)
- Creatieve opdrachten
- Filosoferen
- Debatteren
- Breindidactiek
- Projectmatig werken
Inhoud voor de jongere kinderen
Naast dat we de jongere kinderen cognitieve uitdaging bieden, werken we hierbij vooral aan:
- Ontwikkelen executieve functies, zoals leren concentreren en leren doorzetten
- Leren samenwerken, naar elkaar luisteren, elkaar hulp bieden/vragen
- Leren om de eigen emoties te (her)kennen en verwoorden en die van anderen te begrijpen en respecteren
- Ontwikkeling creatief denkvermogen
Wanneer is de verrijkingsgroep?
De verrijkingsgroep vindt plaats op basisschool Het Baken. De leerlingen krijgen ook werk mee om in de klas te maken. De verrijkingsgroep wordt begeleid door een geschoolde leerkracht met als specialisatie begaafdheid. Aanmelden gebeurt via de groepsleerkracht.
Informatiefolder Verrijkingsgroep
Verrijkingsgroep
