Zicht op ontwikkeling
Wij werken volgens de kwaliteitscyclus van Handelingsgericht werken (HGW). Hiermee willen wij de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen verbeteren. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Het handelen in de klas passen wij aan op de analyse van de ontwikkeling van onze leerlingen.
Aan de hand van de leerprestaties stellen wij doelen vast en wordt er een plan gemaakt om deze doelen te bereiken. Wanneer de doelen niet zijn bereikt, dan wordt het plan aangepast. Op deze manier trachten wij de leerprestaties te verhogen. Deze constante cyclus volgen wij aan de hand van de schoolspecifieke HGW - cyclus. De vier activiteiten in de kwaliteitscirkel zijn Plan-Do-Check- Act. Deze komen cyclisch twee keer per schooljaar aan bod. Steeds staan de volgende handelingen centraal:
- WAARNEMEN: Gegevens analyseren, evalueren van het onderwijsaanbod en signaleren van
leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. - BEGRIJPEN + DOELEN: Doelen en aanpak voor de groep en individuele leerlingen opstellen.
- PLANNEN: Leerlingen clusteren en aanpak uitwerken in weekplanning en lessenvoorbereiding.
- REALISEREN: Onderwijsaanbod uitvoeren.